Pismo, które przygotowałem na prośbę z Sołtysa i  Rady Sołeckiej Wsi Waksmund oraz radnych (Marek Kolasa, Paweł Waksmundzki, Anna Ciężobka-Targosz) i przy ich akceptacji, dotyczące możliwości realizacji zabudowy mieszkalnej i rekreacyjnej na Wielkiej Górze.

Warto się zapoznać by mieć rzeczywisty obraz sytuacji.

Rada Sołecka Wsi Waksmund nadal podtrzymuje stanowisko Zebrania Wiejskiego z dnia … lutego 2023 roku w sprawie zobowiązania Wójta Gminy Nowy Targ do przygotowania projektu Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Nowy Targ obszar Wielka Góra i uzgodnienia tam terenów zabudowy mieszkalnej zgodnie ze wskazanym załącznikiem mapowym.


  Mieszkańcy Waksmunda są od wieków właścicielami tych terenów, jednokrotnie okupionych niezwykle ciężką pracą ich przodków i posiadają konstytucyjne prawo do samostanowienia na nich, które nie może być bezpodstawnie ograniczane.
Tym bardziej nie może dziać się to uznaniową, nie popartą przez żaden konkretny akt i zapis prawny wolą jednego człowieka, czy organu, który przez swoje działania ogranicza możliwość rozwoju następnych pokoleń Naszych Mieszkańców.
Rada Sołecka nie podziela przedstawionej przez Urząd Gminy argumentacji o braku możliwości uzgodnienia Studium z Gorczańskim Parkiem Narodowym oraz Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Krakowie oraz wskazywanego przez Planistę braku możliwości poszerzenia terenów budowlanych w Waksmundzie.
Nasze stanowisko opieramy o następującą argumentację.
Na obszarze Wielkiej Góry wskazanej na załączniku mapowym przez Zebranie Wiejskie wsi Waksmund nie znajdują się w świetle przepisów obowiązującego prawa żadne obszary, gdzie w świetle przepisów obowiązującego prawa wskazano by zakaz zabudowy.
Obszary te znajdują się co prawda w obszarze otuliny Gorczańskiego Parku Narodowego (która sama w sobie nie jest obszarem chronionym) oraz w obszarze Poołudniowmałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu jednak te dokumenty , w żaden sposób nie przesądzają o braku możliwości zabudowy. Co więcej realizacja zabudowy mieszkalnej nie stoi w sprzeczności z żadnym z zakazów wskazanych w tych dokumentach.
Zarówno wskazywane przez Wójta Gminy Nowy Targ postanowienie Dyrektora Gorczańskiego Parku Narodowego z dnia 9 czerwca 2023 roku odmawiające uzgodnienia Studium jak i postanowienie odmowne Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z dnia 9 czerwca 2023 roku nie jest oparte o literę prawa, co wskażemy poniżej.
Brak uzgodnienia dyrektora Gorczańskiego Parku Narodowego nie opiera się o żadne uzasadnienie merytoryczne.
Zgodnie z art. 10 ustęp. 6 ustawą o ochronie przyrody , Dz.U.2024.1478 t.j. z dnia 2024.10.04, „…Projekty planów ogólnych gmin, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, planów zagospodarowania przestrzennego województw oraz planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w części dotyczącej parku narodowego i jego otuliny wymagają uzgodnienia z dyrektorem parku narodowego w zakresie ustaleń tych planów, mogących mieć negatywny wpływ na ochronę przyrody parku narodowego…”
Jednakże teren Wielkiej Góry nie znajduje się na terenie Gorczańskiego Parku Narodowego, a w odległości w linii prostej ponad 5 km od najbliższej granicy Parku Narodowego. Co prawda znajduje się on w otulinie Gorczańskiego Parku Narodowego, jednak praktycznie na dolnej granicy tego obszaru, w obszarach zurbanizowanych i nie ograniczonych przez żaden przepis prawa w zakresie możliwości zabudowy.
Należy przy tym wskazać , iż ustawa o ochronie przyrody nie wyróżnia otuliny, jako formy ochrony przyrody oraz, że sama ustawa nie wprowadza żadnych konkretnych ograniczeń ochronnych dotyczących możliwości lub braku możliwości budowy na tym terenie.
Oparcie przez Dyrektora GPN argumentacji odmownej o korytarze ekologiczne, i odwołanie się do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 11 marca 2022 roku w sprawie ustanowienia planu ochrony dla Gorczańskiego Parku Narodowego jest kompletnie bezzasadne ponieważ na terenach Waksmunda i Wielkiej Góry nie przebiega żaden korytarz ekologiczny.
Rozdział 12 Planu Ochrony GPN:
Uwzględnienie istniejących korytarzy ekologicznych, które umożliwiają migrację zwierząt, roślin i grzybów, i łączących obszar Parku z jego otoczeniem, takich jak:
1) połączenie Gorców z Beskidem Wyspowym obejmujące obszar leśny w miejscowości
Zasadne (gmina Kamienica), obszary rolno-leśne w miejscowościach: Lubomierz, Mszana Górna, Olszówka (gmina Mszana Dolna), Konina, Poręba Wielka (gmina Niedźwiedź) oraz Rabka-Zdrój (gmina Rabka-Zdrój);
2) połączenie Gorców z Beskidem Żywieckim przez Kotlinę Rabczańską obejmujące obszar rolno-leśny w miejscowościach: Ponice i Rdzawka (gmina Rabka-Zdrój) oraz Obidowa i Klikuszowa (gmina Nowy Targ);
3) połączenie Gorców z Kotliną Orawsko-Nowotarską, Tatrami i Spiszem przez dolinę Dunajca obejmujące obszary leśne i rolno-leśne w miejscowościach: Ostrowsko, Łopuszna, Harklowa i Knurów (gmina Nowy Targ);
4) połączenie centralnej części Gorców z Pasmem Lubania, Beskidem Sądeckim oraz Pieninami, obejmujące obszary rolno-leśne w miejscowościach: Ochotnica Górna, Ochotnica Dolna (gmina Ochotnica Dolna), Zasadne i Kamienica (gmina Kamienica).”

a także mapa korytarzy ekologicznych stanowiąca załącznik do Planu Ochrony ( załącznik nr 1 do pisma) wyraźnie wskazuje, iż na terenie Waksmunda i Wielkiej Góry nie występuje żaden korytarz ekologiczny.


Potwierdzają, to również inne mapy planistyczne, w tym portal mapowy Gminy Nowy Targ ( załącznik nr 2 do pisma) ,

portal mapowy powiatu nowotarskiego ( załącznik nr 3 do pisma)

a nawet przygotowana na zlecenie Pracowni na Rzecz Istot Wszelkich mapa korytarzy ekologicznych na terenie Polski ( załącznik nr 4 do pisma).

W odniesieniu do odmowy uzgodnienia przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie należy wskazać , iż Regionalny Dyrektor odmówił uzgodnienia poszerzenia studium o obszar Wielka Góra „ z uwagi na fakt, iż jego ustalenia stoją w sprzeczności z uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego w sprawie przyjęcia Południowmałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu podczas, gdy poszerzenie terenów zabudowy o wskazany obszar nie łamie żadnego ze wskazanych w paragrafie 3 powyższej uchwały zakazów.
Co więcej w postanowieniu Dyrektora RDOŚ nie wskazano literalnie, jaki zakaz uchwały w sprawie PMOCHK, miałby przez poszerzenie terenów budowlanych w obszarze Wielka Góra złamać.
Nietrafione prawnie jako przyczyna odmowy uzgodnienia jest również powoływanie się w odmowie uzgodnienia na Obszar Natura 2000 Górny Dunajec ponieważ wskazany do zmiany obszar Studium nie znajduje się na terenie Natura 2000, a zabudowa mieszkalna w żaden sposób na ten obszar nie będzie oddziaływać. Granica wskazanej strefy Natura 2000 Górny Dunajec znajduje się około 200m od wskazanej w studium pierwszej zabudowy.
Również wskazywanie braku sieci kanalizacji sanitarnej jako przyczyny odmowy uzgodnienia studium nie ma żadnego uzasadnienia prawnego. Istnieje wiele terenów w całym kraju, na Podhalu i w gminie Nowy Targ wskazanych w studiach i planach zagospodarowania pod zabudowę, i uzgodnionych przez regionalne dyrekcje w całym kraju, które nie posiadają sieci kanalizacji sanitarnej. Zgodnie z prawem każda nieruchomość jeśli nie ma sieci kanalizacji sanitarnej zobowiązana jest do posiadania zbiornika bezodpływowego na nieczystości lub oczyszczalni przydomowej. Jest to nieodłączny i niezbędny element ubiegania się o każde pozwolenie na budowę.
Podobnie jest również z nietrafionym argumentem w zakresie utraty wartości krajobrazowej obszaru ponieważ po pierwsze zaznaczyć należy, iż teren ten nie jest terenem naturalnym krajobrazowo, jest już dzisiaj zabudowany nieruchomościami , są wydane kolejne decyzji o warunkach zabudowy a kolejne są w trakcie przygotowania. I to właśnie przyjęcie studium i planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, planu , gdzie określono by kryteria zabudowy, wysokość budynków i ich charakter pozwoliło by harmonijny sposób podtrzymać walory krajobrazowe. Dziś w procesie chaotycznej zabudowy poprzez WZ taka sytuacja nie ma miejsca.
Co więcej, jak wskazują opracowania mapowe pokazujące wydane już pozwolenia na tym terenie , widać wyraźnie ( mapa geoportal nowotarski załącznik nr 5 do pisma),

zabudowa jest już realizowane na tym terenie, co więcej jest zbliżona do samej linii lasu.
W naszej ocenie również wskazywanie przez Regionalnego Dyrektora kwestii rezerw budowalnych w miejscowości, które mają decydować o fakcie, czy można poszerzać tereny budowlane czy nie jest zgodne z przepisami:
– po pierwsze nie stanowią w świetle przepisów prawa kompetencji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i nie mogą być przesłanką wskazaną w odmowie uzgodnienia, ponieważ Regionalny Dyrektor ma działać w oparciu o przepisy z zakresu ochrony przyrody,
– po drugie są nie trafione ze względu na dynamiczny rozwój turystyczny miejscowości Waksmund i potrzebę przygotowania miejsc noclegowych w związku z powyższym faktem.
Kwestia niezwykle dynamicznego rozwoju turystycznego miejscowości , który jest nierozerwalnie połączony z powstaniem i funkcjonowaniem Centrum Przyrodniczo-Edukacyjnego Brama w Gorce , ma też ścisły wniosek z prognozowanym rozwojem gospodarczym miejscowości i w związku z tym z bilansowaniem terenów przeznaczonych pod zabudowę na potrzeby studium. Przepisy w zakresie planowania przestrzennego wyraźnie wskazują, iż ten fakt należy uwzględnić przy przygotowaniu wskaźników zabudowy.
Również w poradniku „BILANSOWANIE TERENÓW PRZEZNACZONYCH POD ZABUDOWĘ NA POTRZEBY STUDIUM -JAK GOSPODAROWAĆ PRZESTRZENIĄ W GMINIE?” przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Rozwoju i Technologii potrzeba uwzględnienia w bilansie rozwoju miejscowości jest wyraźnie wskazywana.
Położone w Waksmundzie Centrum Przyrodniczo-Edukacyjne Brama w Gorce odwiedziło (dane pozyskane od firmy) od jego powstania , w maju 2023 roku już ponad 250 000 turystów. W związku z powyższym powstała duża potrzeba stworzenia miejsc noclegowych dla osób odwiedzających Waksmund, co z resztą już się dzieje.
Dlatego należy ponownie przeprowadzić ponownie analizę zapotrzebowania w tym zakresie (bilansowaniem terenów przeznaczonych pod zabudowę na potrzeby studium) i jest oczywiste i jest niezaprzeczalne że to zapotrzebowanie będzie nieporównywalnie większe niż dotychczas.
Nie bez znaczenia są też kwestie czystości powietrza. W centrum miejscowości, położonej w dolinie Dunajca wskaźniki powietrza wskazują przez kilka miesięcy w roku ogromne przekroczenia emisji szkodliwych dla człowieka substancji. Przyczyną tego, poza istniejącymi jeszcze nienormatywnymi kotłami (chociaż gmina prowadzi intensywne i skuteczne działania w procesie wymiany kotłów i OZE) jest samo usytuowanie doliny ,brak ruchów powietrza i przewietrzania. Z tego względu położony zdecydowanie wyżej i otwarty obszar Wielkiej Góry jest terenem , gdzie jakość powietrza jest zdecydowanie lepsza.
Kolejny czynnik determinujący konieczność przygotowania terenów budowlanych na tym obszarze to wykonany inicjatywą społeczną Mieszkańców podział i scalenie ponad 20 ha gruntów w tym terenie , wydzielenie dróg i przygotowanie tych terenów pod zabudowę mieszkalną. To rzadki w Polsce i na Podhalu przykład współdziałania Mieszkańców, którzy potrafią współdziałać dla dobra wspólnego.
Również ograniczenia nałożone na Naszych Mieszkańców i ich działki w centrum Waksmunda wzdłuż rzeki Dunajec , poprzez wprowadzenie map zagrożenia powodziowego praktycznie w całym centrum wsi (mapa terenów zagrożenia powodziowego z geoportal nowotarski załącznik nr 6 do pisma)

powoduje konieczność realizacji zabudowy w terenach wyżej położonych. Oczywista jest tutaj również kwestia bezpieczeństwa Mieszkańców, ponieważ wyżej położone tereny nie są narażone na zagrożenie powodziowe. A jakie są konsekwencje zmuszania do zabudowy w dolinie rzeki widzieliśmy już w Waksmundzie niejednokrotnie.
Należy również wskazać, iż sam planista opracowujący prognozę oddziaływania na środowisko do poprzedniego projektu Studium sam wielokrotnie podsuwał argumenty RDOŚ Kraków, wskazując, iż poszerzenie studium będzie negatywne dla przyrody. Wystarczy spojrzeć na decyzję RDOŚ i kilkukrotnie cytowane fragmenty prognozy.
Tylko przygotowanie projektu Studium i przesłanie go uzgodnień da nam możliwość podjęcia działań formalnych, w tym również procedury odwołania się w przypadku decyzji negatywnych do właściwych organów oraz podjęcia działań społecznych i medialnych w przypadku takiej sytuacji.
Biorąc pod uwagę powyższe zwracamy się do Pana Wójta o zlecenie projektu opracowania Studium zgodnie ze wskazanym przez Zebranie Wiejskie i Radę Sołecką załącznikiem.


korytarze ekologiczne-Plan Ochrony Parku

korytarze ekologiczne -Pracownia na Rzecz Istot Wszelkich

korytarze ekologiczne geoportal powiatowy

strefy zagrożenia powodziowego Waksmund

korytarze ekologiczne portal gminny

wydane pozwolenia na budowę na obszarze

wnioskowany przez Zebranie Wiejskie obszar
Please follow and like us:
0
Tweet 20
Pin Share20