„…Czy audyt krajobrazowy jest potrzebny? Ustawa krajobrazowa z 2015 r. nakładała na sejmiki województw obowiązek uchwalenia audytów krajobrazowych w terminie 3 lat. W szczególnych przypadkach audyty mogli opracować wojewodowie i przyjąć w drodze zarządzeń zastępczych [art. 13 ust. 1 i ust. 3 uk]. Nie są przedmiotem artykułu rozważania na temat terminów wykonywania audytów, ale pozostaje bezspornym, że w końcu 2022 r. żadne województwo takiego audytu nie ma. To powinno dać do myślenia, czy audyt krajobrazowy jest nam potrzebny? Analiza prawa wskazuje, że:– w naszym ustawodawstwie mamy nadmiar narzędzi ochrony i kształtowania krajobrazu;– do wprowadzenia audytu do polskiego systemu prawa nie zmuszała nas ratyfikacja Europejskiej Konwencji Krajobrazowej. O braku potrzeby uchwalania audytu krajobrazowego autor pisał już w 2014 r. w raporcie wykonanym dla Centrum im. Adama Smitha, a dotyczącym krytycznej oceny projektu ustawy krajobrazowej. W 2022 r. krytyczna ocena tej ustawy, a tym samym audytu nie uległa zmianie. Audyt krajobrazowy to mnożenie bytów. Jego sporządzanie w dużej mierze sprowadza się do przenoszenia i kompilowania informacji z innych dokumentów. Wprowadzając nowe narzędzie ochrony krajobrazu, nie zlikwidowano ani jednego z dotychczas istniejących…” Anna Wieczorek , Mazowsze Studia Regionalne
Marcin Kolasa
Społecznik, samorządowiec i przedsiębiorca